THEMA: CREATIEVE AANPAK VAN PROBLEEMSITUATIES OP SCHOOL
Een betere communicatie op school en tussen thuis en school
INHOUD
1. Promofilmpje
2. Probleemstelling
3. Inhoud
4. Doelgroep
5. Programma
6. Inschrijven (korting en gratis)
1. PROMOFILMPJE

2. PROBLEEMSTELLING
‘Mijn zoontje wordt al een hele tijd gepest in de klas en de juf doet er niets aan.’
‘Ik ben totaal niet meer geboeid door de leerstof die we in het zesde jaar krijgen. Ik heb geen zin meer om mijn jaar af te maken.’
‘Ik voel me niet op mijn gemak tijdens de vakvergadering. Ik hou mijn mond. Als ik iets zeg, is het toch niet goed.’
‘De communicatie met de school laat te wensen over. Ze begrijpen het probleem van mijn dochter niet.’
‘De leerlingen van nu zijn totaal anders dan vroeger. Ik weet niet meer hoe ik ermee moet omgaan.’
‘Vandaag zijn er weer acht leerkrachten ziek.’
‘De leerlingen sleuren zware persoonlijke problemen mee. Velen zijn depressief.’
Dit is slechts een kleine greep uit de zeer herkenbare problemen waar het onderwijs nu mee te kampen heeft. Dikwijls worden deze uitspraken gevolgd door: 'Ze doen er niets aan.' 'Er is toch geen oplossing!' of 'Het is de schuld van…' Ondanks de vele goed bedoelde initiatieven doet men slechts aan symptoombestrijding.
3. INHOUD
Meer dan 30 jaar heb ik besteed aan het zoeken naar hoe leerlingen zich prettiger kunnen voelen en zich prettiger kunnen gedragen, hoe ze hun leerresultaten zonder al te grote inspanningen kunnen verbeteren. Ik heb gezocht hoe je als leerkracht je groep kunt motiveren en van je leerlingen kunt houden als de meest krachtige impuls om hen in beweging te brengen. Als directeur heb ik onderzocht hoe je je personeel kunt bewegen naar een groter engagement waarbij de inzet van hun talent niet alleen henzelf maar ook de school doet stralen. Alles begon te veranderen vanaf ik leerde om mijn focus van buiten naar binnen te richten.
Is het zo dat er geen oplossing mogelijk is? Is het zo dat je het probleem niet bij de oorsprong kunt aanpakken? Vanuit mijn jarenlange ervaring in het onderwijs enerzijds en het begeleiden van jongeren, volwassenen en groepen in de zin van persoonlijkheidsvorming en bewustwording anderzijds meen ik enkele antwoorden te kunnen aanbieden die perspectief bieden aan alle betrokken partijen in de school.
Als we op dezelfde manier zoals we altijd gedaan hebben naar problemen blijven kijken, komen we niet tot een oplossing. Die ervaring hebben we al. Zouden we de focus van buiten naar binnen kunnen brengen en wél diepgaande en verrassende resultaten behalen? Zouden we kunnen kijken naar diep gewortelde patronen uit je eigen familie die je in eindeloze variaties en situaties herhaalt? Ook op school? Zouden we kunnen onderzoeken hoe je uit het patroon stapt?
Zouden we aan de slag kunnen gaan met een werkwijze die net zoals microscopisch onderzoek iets zichtbaar maakt dat met het blote oog niet waarneembaar is en de deur opent naar een dieper begrip. (cfr. Dr. Franz Ruppert) School is een systeem dat streeft naar een evenwicht in de vorm van de juiste rangorde, een goede plek om te werken of te leren en een plaats waar ieder zichzelf mag zijn en een betekenis heeft voor de school. Met behulp van ervaringsoefeningen en een opstelling uit de praktijk kijken we op een vernieuwende manier naar onderwijsvragen.
4. DOELGROEP
- Ouders van schoolgaande kinderen
- Studenten
- (Toekomstige) leerkrachten
- Leerlingenbegeleiders
- Middenkader
- (Adjunct-)directeurs
- Docenten lerarenopleiding
- Opvoeders
Deze werkwijze richt zich tot alle niveaus, van kleuterschool tot hoger onderwijs.
5. PROGRAMMA
ZATERDAG 29 MAART 2014
10 TOT 18 U
9.30 u. – 9.50 u.
ONTHAAL
10 u. – 12.30 u.
INTERACTIEVE LEZING: CREATIEVE AANPAK VAN PROBLEEMSITUATIES OP SCHOOL
12.30 u. – 13.30 u.
LUNCH
13.30 u. – 17.30 u.
VERVOLG + PRAKTIJKOPSTELLING VAN PROBLEEMSITUATIES OP SCHOOL
17.30 u. – 18 u.
AFSLUITING
(inbegrepen interactieve lezing, opstelling, lunch, drank en versnapering, certificaat en syllabus)
Bij vermelding van deze KORTINGSCODE INI0309 ontvang je € 10 korting.
Bij inschrijving van drie personen uit dezelfde school, komt de directeur GRATIS mee.
The New Teaching is een nieuwe manier om naar school te kijken op weg naar gelukkigere leerlingen, ouders, leerkrachten en directies, kortom naar gelukkigere en blijere scholen!