Creatieve aanpak van probleemsituaties op school

Samtati, Duffel (B)

09/10/2014

Trefwoorden: kleuterschool, lerarenopleiding, Hilde Van Bulck, schooldirecteur


Projecten en opleidingen voor onderwijs en opvoeding.
Wordt deze email niet correct weergegeven? Bekijk hem online
Samtati

CREATIEVE AANPAK VAN PROBLEEMSITUATIES OP SCHOOL

5 november 2014    14 - 20 u

door Hilde Van Bulck

Een betere communicatie op school en tussen thuis en school

INHOUD
1. Promofilmpje
2. Probleemstelling
3. Inhoud
4. Doelgroep
5. Programma
6. Inschrijven 

 

'Iedereen hoort erbij, ook de zogenaamd luie of lastige leerling.'

1. PROMOFILMPJE

2. PROBLEEMSTELLING

‘Mijn zoontje wordt al een hele tijd gepest in de klas en de juf doet er niets aan.’
‘Ik ben totaal niet meer geboeid door de leerstof die we in het zesde jaar krijgen. Ik heb geen zin meer om mijn jaar af te maken.’
‘Ik voel me niet op mijn gemak tijdens de vakvergadering. Ik hou mijn mond. Als ik iets zeg, is het toch niet goed.’
‘De communicatie met de school laat te wensen over. Ze begrijpen het probleem van mijn dochter niet.’
‘De leerlingen van nu zijn totaal anders dan vroeger. Ik weet niet meer hoe ik ermee moet omgaan.’
‘Vandaag zijn er weer acht leerkrachten ziek.’
‘De leerlingen sleuren zware persoonlijke problemen mee. Velen zijn depressief.’

Dit is slechts een kleine greep uit de zeer herkenbare problemen waar het onderwijs nu mee te kampen heeft. Dikwijls worden deze uitspraken gevolgd door: 'Ze doen er niets aan.' 'Er is toch geen oplossing!' of 'Het is de schuld van…' Ondanks de vele goed bedoelde initiatieven doet men slechts aan symptoombestrijding. 

3. INHOUD

'Als het hart open is, kan het leren beginnen.'

Meer dan 30 jaar heb ik besteed aan het zoeken naar hoe leerlingen zich prettiger kunnen voelen en zich prettiger kunnen gedragen, hoe ze hun leerresultaten zonder al te grote inspanningen kunnen verbeteren. Ik heb gezocht hoe je als leerkracht je groep kunt motiveren en van je leerlingen kunt houden als de meest krachtige impuls om hen in beweging te brengen. Als directeur heb ik onderzocht hoe je je personeel kunt bewegen naar een groter engagement waarbij de inzet van hun talent niet alleen henzelf maar ook de school doet stralen. Alles begon te veranderen vanaf ik leerde om mijn focus van buiten naar binnen te richten

Is het zo dat er geen oplossing mogelijk is? Is het zo dat je het probleem niet bij de oorsprong kunt aanpakken? Vanuit mijn jarenlange ervaring in het onderwijs enerzijds en het begeleiden van jongeren, volwassenen en groepen in de zin van persoonlijkheidsvorming en bewustwording anderzijds meen ik enkele antwoorden te kunnen aanbieden die perspectief bieden aan alle betrokken partijen in de school.

Als we op dezelfde manier zoals we altijd gedaan hebben naar problemen blijven kijken, komen we niet tot een oplossing. Die ervaring hebben we al. Zouden we de focus van buiten naar binnen kunnen brengen en wél diepgaande en verrassende resultaten behalen? Zouden we kunnen kijken naar diep gewortelde patronen uit je eigen familie die je in eindeloze variaties en situaties herhaalt? Ook op school? Zouden we kunnen onderzoeken hoe je uit het patroon stapt? 

Zouden we aan de slag kunnen gaan met een werkwijze die net zoals microscopisch onderzoek iets zichtbaar maakt dat met het blote oog niet waarneembaar is en de deur opent naar een dieper begrip. (cfr. Dr. Franz Ruppert) School is een systeem dat streeft naar een evenwicht in de vorm van de juiste rangorde, een goede plek om te werken of te leren en een plaats waar ieder zichzelf mag zijn en een betekenis heeft voor de school. Met behulp van ervaringsoefeningen en een opstelling uit de praktijk kijken we op een vernieuwende manier naar onderwijsvragen.

4. DOELGROEP
  • Ouders van schoolgaande kinderen
  • Studenten
  • (Toekomstige) leerkrachten
  • Leerlingenbegeleiders
  • Middenkader
  • (Adjunct-)directeurs
  • Docenten lerarenopleiding
  • Opvoeders

Deze werkwijze richt zich tot alle niveaus, van kleuterschool tot hoger onderwijs.

5. PROGRAMMA

WOENSDAG 5 NOVEMBER 2014

14 TOT 20 U


13.30 u. – 13.50 u.
ONTHAAL

14 u. – 16.30 u.
INTERACTIEVE LEZING

16.30 u. – 17.30 u.
LUNCH

17.30 u. – 19.30 u.
VERVOLG + PRAKTIJKOPSTELLING

19.30 u. – 20 u.
AFSLUITING

4. INSCHRIJVEN
€ 100

 
(inbegrepen lunch, drank en versnapering, certificaat en syllabus)
.
Bij inschrijving van vier personen uit dezelfde school, komt de directeur GRATIS mee.
The New Teaching is een nieuwe manier om naar school te kijken op weg naar gelukkigere leerlingen, ouders, leerkrachten en directies, kortom naar gelukkigere en blijere scholen!
 
Hilde Van Bulck
Expert in THE NEW TEACHING
Systemisch opsteller
Auteur van 'De nacht van ons leven'
Auteur van De eigenwijze kikker (verschijnt najaar 2014)

Stichter en bezieler van Samtati
info@samtati.com
www.samtati.com
015 31 54 81
0493 247 547
Samtati op facebook    Hilde Van Bulck op facebook
Copyright © 2014 Samtati bvba, All rights reserved.
Dit is de nieuwsbrief van The New Teaching - www.the-new-teaching.com.

Mijn contactgegevens zijn:
Samtati bvba
Gasstraat 19
Duffel 2570
Belgium

Blijf op de hoogte

Online
Via de nieuwsbrief

wij respecteren uw privacy