Ben jij iemand met een specifiek eetgedrag?

Dieet Lecluyse, Izegem (B)

18/06/2015

Trefwoorden: troostvoedsel, gewicht, Izegem, chocolade


Herken jij jezelf hierin? Je gaat naar de bakker en je ruikt daar de overheerlijke chocolade of versgebakken broodjes...
 
Zonder er ook maar een seconde bij stil te staan, koop je een gebakje of een koek zonder dat je eigenlijk honger hebt? Of na een drukke werkdag drink je bij jouw thuiskomst automatisch een aperitiefje met wat knabbels erbij? Of ben jij constant met je gewicht bezig en je weet wel wat goed en niet goed voor je is, maar je hervalt telkens in je oude gewoontes.

Dan behoor jij inderdaad ook tot een bepaalde groep van mensen met een specifiek eetgedrag. Het is handig om weten bij welke groep jij thuis hoort, omdat elke groep een specifieke aanpak vraagt.
Wil jij graag weten waar jij thuis hoort? Lees dan zeker verder...

1. De emotionele eters: Dit is een groep van mensen die niet eet omwille van het hongergevoel, maar wel om zich beter te gaan voelen. Eten geeft hen een goed gevoel. Het brengt hen troost wanneer ze te maken krijgen met negatieve emoties. Emo-eters kunnen moeilijk het onderscheid maken tussen echt honger hebben en de fysiologische prikkels die eten bij emoties teweegbrengt. Zij eten het “slecht gevoel” weg. Troostvoedsel is vaak ook ongezond voedsel.

Hoe kan je dit aanpakken? Goed leren omgaan met stress-situaties is het enige wat helpt bij emo-eters. Door inzicht te krijgen in het waarom en wanneer kan men leren omgaan met die vervelende situaties. Uiteraard is deskundige begeleiding hierbij meer dan noodzakelijk, zeker wanneer de emo-eter te kampen heeft met (ernstig) overgewicht.

2. Externe eters: Deze groep van mensen kan geen ijsjeskraam passeren zonder er ééntje te eten. Bij het zien van een schaal koekjes slaan ze gewoon hun hand erin zonder er echt bij na te denken. Deze mensen kunnen heel moeilijk het onderscheid maken tussen honger, verzadiging en zin. Vooral op feestjes of andere sociale gebeurtenissen hebben deze mensen het moeilijk en eten ze altijd meer dan ze van plan waren. Deze mensen hebben vooral een heel grote affectie met zoete voedingsmiddelen.

Hoe kan je dit aanpakken? Een dieet zal nooit slagen zolang men deze prikkels niet leert onder controle te krijgen. Probeer daarom om op vaste tijdstippen te eten, op een vaste plaats met niet al teveel verleidingen in de buurt. Plannen is heel belangrijk en vooral op voorhand afspraken maken met jezelf: hoe ziet mijn dag eruit en hoe ga ik dit aanpakken? Ook hier is deskundige begeleiding zeker noodzakelijk.

3. Lijngerichte eters: Deze groep van mensen wil maar 1 ding. Hun zogenaamd ideaal gewicht bereiken. Hoe extreem ze daarvoor ook dienen te werk te gaan. Hun voeding wordt opgesplitst in toegelaten en verboden voedingsmiddelen. Door het lang aanhouden van vastenperiodes verliezen ze de controle en geven ze opeens toe aan hun eetlust. Hierdoor ontstaat het zogenaamde jojo-effect en kan dit ook leiden tot het ontstaan van eetbuien.

Hoe kan je dit aanpakken? Bewust worden van wat gezonde voeding is, is hier de eerste belangrijke stap. En uiteraard de kennis over wat gezond afvallen is en hoe je je gezond doel kan bereiken. Ook hier is begeleiding meer dan noodzakelijk.
Maar meestal is het zo dat je niet in één groep past. Meestal is het een combinatie van de verschillende groepen. Je kan tegelijkertijd een emo-eter zijn die sterk gaat reageren op externe prikkels ofwel een externe eter die heel erg lijngericht is.

Daarom het volgende: Wil jij heel graag afvallen en lukt het jou zo moeilijk alleen en zou je heel graag wat hulp hebben?
Als jarenlange ervaringsdeskundige help ik je hier heel graag bij. Wil je meer info, klik dan hier
of maak vandaag nog een afspraak door hier te klikken.
Of ga een stapje verder en schrijf je hier in voor het 10-weken-groepsprogramma, dat op 9 september terug van start gaat en geniet van de vroegboekkorting!
Wie is Véronique?
In 1992 studeerde Véronique Lecluyse af als diëtiste. Haar doel is mensen met overgewicht weer te doen stralen op hun weegschaal! Door de jaren heen heeft ze zich hierin gespecialiseerd, door heel wat opleidingen te volgen en nog steeds te volgen werkt ze steeds met de nieuwste inzichten en tendensen, waardoor ze de mensen nog beter kan begeleiden naar een gezonder en fitter leven.

Meer lezen over Véronique vind je door hier te klikken 
Vind je deze informatie interessant en wil jij alvast aan de slag met enkele handige tips? Download dan hier de gratis e-mini cursus “De 7 grootste valkuilen waarom jij je dieet nooit volhoudt”. Tevens kan je je via de website www.dieetlecluyse.be inschrijven voor de maandelijkse nieuwsbrief. Doen!


Dieet Lecluyse bvba| Véronique Lecluyse
Abelestraat 25 | 8870 Izegem | T 0476 36 68 68
info@dieetlecluyse.be | www.dieetlecluyse.be | riziv 5/60423/43/601



Blijf op de hoogte

Online
Via de nieuwsbrief

wij respecteren uw privacy