Je persoonlijke rugzak leegmaken: groeitraject

The New Teaching, Duffel (B)

07/09/2015

Trefwoorden: Hilde Van Bulck, Samtati, leraarskamer, schoolgebeuren

 
Inspirerende projecten en opleidingen voor onderwijs en opvoeding.
Wordt deze email niet correct weergegeven? Bekijk hem online
Samtati

JE PERSOONLIJKE RUGZAK LEEGMAKEN

Groeitraject

Win een gratis opleiding
Augustus 2015 door Hilde Van Bulck
INHOUD

1. Je persoonlijke rugzak leegmaken: groeitraject
2. Begin het schooljaar met het juiste boek.
3. Win een gratis deelname aan een opleiding van The New Teaching.
4. Oefening: De inhoud van je rugzak


1. Je persoonlijke rugzak leegmaken
Groeitraject
Een rugzak inpakken om te trekken is puur plezier. Volgestouwd met bruikbare spullen, maar toch altijd net dat ietsje te veel, trek je blij gestemd richting je reisbestemming. Het heeft iets, reizen met de rugzak herinner ik me van mijn verblijf in Ecuador en in Indonesië. Alles droog houden, herinneren waar je alles gestoken hebt zodat je niet nodeloos je spullen overhoop moet gooien, vermijden dat kruipend gedierte een zacht rustplaatsje zoekt tussen je naar vocht ruikende kleren. Ik herinner me de  schichtige kakkerlakken die de spanwijdte tussen mijn duim en wijsvinger gemakkelijk haalden. Veel ervaring had ik niet met rugzakken, maar eens hij goed en wel op mijn rug hing, kon ik het gewicht makkelijk torsen. Het werd een gewoonte waar ik niet meer bij stil stond. 

Met de rugzak van ons leven is het net zo. We proppen hem vol bewuste en onbewuste loyaliteiten naar onze ouders en grootouders. Onverwerkte emoties, overtuigingen die het overleven dienden, gebeurtenissen waar geen tijd voor was om te verwerken, effecten van ziekten en grote tegenslagen..., we hebben ze allemaal in onze rugzak geduwd, ook als we ons er niets van herinneren of zelfs als we er niets van weten. We herschikken de inhoud van onze levensrugzak om de ervaringen uit ons eigen leven een plaatsje te geven. Soms halen we er een kleinigheid dat niet meer dient eruit, maar het meeste zeulen we mee. We proppen er maar bij. Voor sommigen is de rugzak zo zwaar dat ze letterlijk gebogen gaan lopen, of ineen zakken. En als we goed willen doen, openen we onze rugzak en nodigen we onze familieleden, onze collega's en onze leerlingen uit om hun bagage over te hevelen. We zijn bereid om zo veel te dragen. 

Met die rugzak volgen we de les, geven we les, zitten we in de leraarskamer, neemt het directieteam beslissingen voor een school vol rugzakken. De rugzak dragen, lijkt een gewoonte geworden en we zijn vergeten wat de impact is van situaties die al jaren liggen te verkommeren of te gisten. Het zware gewicht van elke individuele rugzak veroorzaakt misverstanden, pesterijen, concentratiestoornissen, dromerigheid, apathie en allerlei gedrag dat een uitingsvorm vindt in de school. 

Hoe zou het zijn als we onze rugzak zouden leegmaken voor we lesgeven, het schoolreglement opstellen of klassenraden houden? Tijdens dit groeitraject ben je bereid om je persoonlijke rugzak leeg te kieperen. Je verwerft inzicht in de impact van de je persoonlijke achtergrond op het schoolgebeuren en omgekeerd. Je leert om kinderen en leerlingen op systemische wijze ondersteuning te bieden bij de groepsvorming en bij het leerproces. Het accent ligt op je eigen innerlijke houding en de praktische toepassingen in je eigen situatie: kinderen met aandachtsproblemen begeleiden, de leergierigheid aanwakkeren of omgaan met drukke klassen. Je leert de systemische rugzakken van kinderen, jongeren en jezelf herkennen en erop inspelen. We doen opstellingen vanuit je eigen inbreng. Ze geven je inzicht in de werking van het systeem en ondersteunen je persoonlijke groei. Na het traject zul je vrijer in en met jezelf kunnen leven om vrijer met de anderen om te gaan.
 
Wanneer? 
Zaterdag 12 en zondag 13 september 2015 1/3
Zaterdag 24 en zondag 25 oktober 2015 2/3
Zaterdag 5 en zondag 6 december 2015 3/3
Van 10 tot 17 u
De reeks moet in haar totaliteit gevolgd worden.
Onderdelen zijn niet inhaalbaar of verplaatsbaar.
Schrijf je in!
 
Waar? 
Borsbeek
 
Voor wie? 
Voor iedereen die...
... van zichzelf houdt of wil leren houden,
... doeltreffend wil groeien,
... professioneel of privé met kinderen of jongeren omgaat,
... het onderwijs wil zien stralen

Prijs? 
€ 675 voor de ganse reeks (42 cursusuren)
Inbegrepen: opleiding, drank en versnapering, lunch, syllabus, attest, nieuwe ervaringen
 
Voorkennis?
Voorkennis is niet vereist.
Openstaan voor nieuwe ervaringen is een pluspunt. 
Deelname aan Teaching by being/Het geheim van de eigenwijze leerkracht en/of opstellingenwerk geeft je een voorsprong(etje)
 
 
2. BEGIN HET SCHOOLJAAR MET HET JUISTE BOEK
Een nieuw schooljaar is een beetje zoals het nieuwe kalenderjaar. Iedereen start met een lijstje van goede voornemens. Alle partijen zijn bereid om hun beste beentje voor te zetten. De belevenissen van het vorige schooljaar hebben je rijker gemaakt en meer inzichten gegeven. Die ga je nu implementeren om je kwaliteit als lesgever, directeur, leerling of ouder op te tillen naar een hoger niveau. De eigenwijze kikker kan je daarbij inspireren en onderdompelen in een verfrissend bad van inzichten die je 'aanwezig ZIJN' vergroten. Niet alleen worden inzichten aangereikt om je aanwezig ZIJN te prikkelen, maar het boek biedt oefeningen aan waardoor je onmiddellijk kunt oefenen in veel verschillende omstandigheden. Zoals iemand zei: 'De persoonlijke ervaringen door middel van de oefeningen hebben me verder gebracht.' De eigenwijze kikker is een boek dat niet op je nachtkastje mag ontbreken. Je kunt het op zoveel manieren gebruiken dat je niet verbaasd hoeft te zijn dat het ezelsoren krijgt.

Een heel groot compliment aan jou voor je moed, je inspanning en het delen van de prachtige oefeningen. Je hebt een groot hart. (L.A., coach in NLP en systemisch werk, Nederland)

Ik heb je boek met veel aandacht gelezen. Ik vind het een must-read voor alle opvoeders/lesgevers! Ik heb regelmatig leerkrachten in loopbaancoaching. Ik zal hen zeker voorstellen om jouw boek te lezen. (C.D.K. loopbaancoach, voormalig leerkracht)

Interessant om een aanvraag in te dienen op je school als nascholingsmateriaal. (K.G., leerkracht)

Ongelooflijk bedankt! Je boek leest als een trein. Heerlijk en erg herkenbaar voor me. Ik hou wel van je humor, woordspelingen en beelden: Bewust-ZIJN, lossen en laten, leven is als een dans. VEEL bruikbare oefeningen voor mezelf, voor kinderen, jongeren en leerkrachten. Ook erg kernachtig omschreven, je 10 richtlijnen of regels voor leerkrachten. Het geeft een duidelijk kader. (Leerkracht)

 
 Bestel hier: De eigenwijze kikker
Het geheim van lesgeven en opvoeden
€ 23 
Het boek is ook te verkrijgen in de boekhandel
 
3. WEDSTRIJD. WIN EEN GRATIS DEELNAME AAN EEN OPLEIDING VAN THE NEW TEACHING
 
Maak een ludieke foto van De eigenwijze kikker en van jezelf in de klas, in volle actie of samen met je leerlingen en maak kans op een gratis opleiding!
Ik geef één gratis tweedaagse opleiding weg voor 1 en 2 oktober: Het geheim van de eigenwijze leerkracht, directeur en ouder. (waarde € 225)
Uiterste inzenddatum 15 september 2015 met vermelding van naam - e-mail - telefoon - functie - school en titel van de foto. De winnaar van de meest inspirerende foto wordt persoonlijk verwittigd. Je foto wordt gepubliceerd in de nieuwsbrief. Een kans om je werk en je school in de kijker te zetten.
 
4. Oefening: De inhoud van je rugzak
  • Benodigdheden: papier, kleurpotloden
  • Neem tijd en ruimte voor jezelf. 
  • Zet je comfortabel neer.
  • Sluit je ogen en adem rustig in en uit. 
  • Doe dit tot je voelt dat je niet meer constant met je gedachten mee huppelt.
  • Vraag om op een manier die bij jou past te weten wat er in je rugzak steekt dat je regelmatig belast. 
  • Dit kan door beelden, een innerlijk weten, een gevoel, een gedachte, een herinnering, een emotie, ... 
  • Laat rustig stromen. Forceer niets. 
  • Wanneer heb je die emotie of die ervaring voor het allereerst in je leven ervaren? Ga zo ver mogelijk terug.
  • Neem de tijd om bij je gewaarwordingen te zijn. 
  • Adem diep in en uit en strek je lijf.
  • Teken een rugzak op een groot blad papier. 
  • Noteer alles wat je bent tegengekomen. 
  • Gebruik kleurpotloden om onderwerpen die aan elkaar verwant zijn een bepaalde kleur te geven. 
  • Welke thema's springen er naar voor?
De eerste stap is je bewust worden van de spulletjes die in je rugzak steken. De rest leren we in de opleiding. 
 
Van harte welkom!
Met levenslustige groet

 
Expert in THE NEW TEACHING
Spreker, Systemisch opsteller
Auteur van 'De nacht van ons leven'
Auteur van 'De eigenwijze kikker' 
Stichter en be-ziel-ster van Samtati

info@the-new-teaching.com
www.the-new-teaching.com
015 31 54 81
0493 247 547
Samtati op facebook    Hilde Van Bulck op facebook    Stuur deze mail door naar een vriend 
Copyright © 2015 Samtati bvba, All rights reserved.
Dit is de inspiratiemail van The New Teaching - www.the-new-teaching.com.

Mijn contactgegevens zijn:
Samtati bvba
Gasstraat 19
Duffel 2570
Belgium

 

Blijf op de hoogte

Online
Via de nieuwsbrief

wij respecteren uw privacy