Thuiskomen op het dak van de wereld. Najaarsopleidingen onderwijs & opvoeding

The New Teaching, Duffel (B)

08/09/2015

Trefwoorden: Hilde Van Bulck, Maaike Decock, teambuilding, Eeckhoutcentrum

Dag Toon,
Ik heb nog een kleine aanpassing gedaan. 
Deze versie is juist. 
Hilde

Inspirerende projecten en opleidingen voor onderwijs en opvoeding.
Wordt deze email niet correct weergegeven? Bekijk hem online
Samtati

THUISKOMEN
OP HET DAK VAN DE WERELD
NAJAARSACTIVITEITEN 2015

September 2015 door Hilde Van Bulck
INHOUD
  1. Intro: Thuiskomen op het dak van de wereld
  2. Innerlijk leiderschap en grenzen
  3. Getuigenissen van de meest unieke opleiding voor onderwijs en opvoeding in België
  4. Samenwerking met andere organisaties
  5. Mijn eerste interviews en oproep
  6. Najaarsactiviteiten 2015 (volgens datum/volgens thema)
  7. Wedstrijd: Win een gratis opleiding van The New Teaching (waarde € 225)
  8. Een eindwerk over The New Teaching
  9. Een kleine wijsheidsherinnering
1. INTRO: THUISKOMEN OP HET DAK VAN DE WERELD

Little Tibet, yoga en Tibetaanse kloosters. Toen het aanbod voor deze reis via Maaike Decock in mijn mailbox zat, wist ik dat de tijd rijp was. Het moment dat ik een opdracht die ik 13 jaar geleden had gekregen, zou uitvoeren, kwam via deze reis dichterbij. Regelmatig had ik gesnuisterd in reizen die richting Tibet of Nepal gingen, maar nooit was mijn innerlijke wegwijzer zo duidelijk als nu. Inschrijven was de boodschap. 
Ik vertelde Maaike wat het doel van mijn reis was. In 2002, in het kader van een opleiding kreeg ik de opdracht dat ik dringend op zoek moest gaan naar een wit Tibetaans klooster. Soms neem ik wel eens ruimschoots de tijd en dringend bleek dus pas in 2015 dringend te zijn. Mijn zoektocht naar witte kloosters had me geleerd dat er honderden zijn. Dus hoe zou ik het klooster herkennen waar ik blijkbaar naartoe moest? Ik had geen uitleg gekregen wat ik er precies moest gaan zoeken. Mijn ervaring met de wegwijzers van het leven stelde me echter op mijn gemak. Ik zou als vanzelf bij het juiste klooster terecht komen en het doel van mijn bezoek zou ook helder worden. Ik vertrouw er gewoon op. Heb het al dikwijls mogen meemaken. 
Ladakh of Little Tibet ligt in het noorden van India, in de Himalaya. Een oude herinnering aan een heel spannende buservaring in het Ecuadoriaans Andesgebergte die net niet in de ravijn eindigde, had me jaren belemmerd om zonder angst in de bergen te rijden. Angsten overwinnen vraagt verschillende stappen. (Zie ook oefening in de nieuwsbrief: Begin het schooljaar met het juiste boek) Ik vermoedde dat ik ondertussen voldoende tussenstappen had verwerkt en was klaar om het wegavontuur in de Himalaya aan te gaan. Eventjes wennen aan onze eerste stop op 3600 m en dan vertrokken we naar de derde hoogste pas ter wereld: de Changla pas (5360 m). De weg ernaartoe was avontuurlijk en adembenemend mooi.  Van de Himalaya kende ik vooral beelden van de besneeuwde toppen van de Mount Everest. Uren heb ik genoten van de andere aard die de Himalaya me toonde: kleurschakeringen, grootsheid, kracht, woeste aard en uitgestrektheid. Een blik naar beneden verbond berg en dal. Genieten, genieten en nog eens genieten. Geen foto, geen film, noch woorden kunnen de schoonheid en de uitgestrektheid weergeven. 
Neen, het was geen indruk. De dieren die we ontmoetten zoals de yaks, schattige geiten, paarden, runderen en marmotten waren meer in hun dier-ZIJN dan de dieren die ik bij ons zie. Gewoon in hun ZIJN in hun natuurlijke omgeving. Iedereen van onze reisgroep besefte toen hoe gestresseerd dieren bij ons kunnen zijn. 
5360 m, de Changla pas, de derde hoogste top, voor mij het hoogste punt waar ik al met twee voeten op de grond heb gestaan. Ik stond op het dak van de wereld! Heel de Himalaya droeg me. Ik moet zo licht als een veertje geweest zijn voor het gebergte. Schitterende ervaring, gevoel van diepe tevredenheid, geluk zelfs. De betekenis van wie ik ben, kreeg een nieuwe dimensie. Ik had er gerust nog wat langer willen blijven. 
Niets gebeurt zonder voorbereiding. Het leven biedt je ervaringen in stukjes aan, heel goed merkbaar als je voor iets klaar gestoomd wordt. Elke dag voelde ik een innerlijke beweging die me dichter bij het witte klooster bracht. Het Thiksey klooster. We stonden vroeg op om het ritueel van het ochtendgebed van de monniken bij te wonen, een twee en een half uur durende ceremonie. De leeftijd van de monniken varieerde ergens tussen vijf en vijfentachtig jaar. Iedereen nam op een eigen persoonlijke manier deel aan de gebeden. De kleine monniken zorgden voor spijs en drank. De meeste toeristen waren al lang voor het einde verdwenen, maar wij, gemotiveerd als we waren, kregen ook een kopje massala thee en mini abrikoosjes. Een verfrissende lekkernij die erg welkom was. 
Maitreya, de boeddha die nog moet komen, heeft een stek gevonden in het klooster. Een beeld waar drie jaar lang door dertig personen continu aan gewerkt was en van een heel fijne smaak is. Volgens de Daila Lama blijft het beeld altijd mooi ook als je er veel naar kijkt. Ik kan het alleen maar beamen.
Thiksey heeft veel met me gedaan, het heeft oude herinneringen geactiveerd en me een blik op de toekomstige gegund. Ik ben er de ganse dag gebleven terwijl de anderen van mijn groep nieuwe kloosters gingen verkennen. De reden waarom ik er naartoe moest, is helder. Mijn opdracht is voltooid. Is dat wel zo? Nu de uitvoering nog. Volgens mij begint de opdracht nu pas... Ik ben even benieuwd als jij beste lezer. 
 
2. INNERLIJK LEIDERSCHAP EN GRENZEN


Al de cursussen die ik geef zijn er op gericht om je aanwezig ZIJN te bevorderen, zeg maar om je innerlijk meesterschap toe te laten. Op het ene terrein lukt het soms beter dan op het andere. Daar waar het niet volledig lukt, krijg je weer nieuwe kansen aangeboden. Ook in een organisatie die het niet oordelen, het liefdevol aanwezig ZIJN hoog in het vaandel draagt, is het neerzetten van mijn innerlijk leiderschap belangrijk. Een valkuil die ik tegenkom is mijn soms bijna onuitputtelijk geduld waardoor ik mijn heldere innerlijke informatie soms opzij schuif of parkeer om talrijke kansen aan anderen aan te bieden, in het nadeel van mezelf. Een les die ik het afgelopen werkjaar verschillende keren heb mogen opnemen. Hoe dichter je bij je innerlijk meesterschap komt, hoe minder je je grenzen kunt laten overschrijden. Grenzen stellen wordt vanzelfsprekend. De periode van onuitputtelijk geduld lijkt soms tijdverspilling, maar heeft me wel de kans gegeven om het laatste detail helder te krijgen. Toch heb ik me voorgenomen om mijn heldere inzichten sneller aan te wenden en zo tijdsverlies voor mezelf en mijn organisatie te vermijden. Mijn grens zet dan haar onderscheidingsvermogen in en voelt goed. Het mooie is dat de liefde voor de betrokken personen nooit afbrokkelt, maar onaangetast blijft. Niet eenvoudig voor iedereen om te begrijpen. Ik ervaar het elke dag en het brengt me in een diep gevoel van een rustig geweten.  
Innerlijk meester-schap is wat de leerkracht nodig heeft in de klas. Het bezorgt je leidinggevende capaciteiten, bakent heldere grenzen af en stelt je in staat om alle leerlingen gelijkwaardig te benaderen. Een directeur die zijn innerlijk meester-schap omarmt, maakt het zichzelf een stuk gemakkelijker.
 
3. GETUIGENISSEN VAN DE MEEST UNIEKE OPLEIDING VOOR ONDERWIJS EN OPVOEDING IN BELGIE

Het was de eerste keer dat ik zelf een vierdaagse organiseerde en het is me ontzettend bevallen. Ik had veel tijd in de voorbereiding gestoken, maar dat loonde. De vierdaagse is een formule die ik nog meer zal hanteren. Het gaf ons de kans om werkelijk in verdieping te gaan en belemmerende patronen te keren. De slotdag was er een schitterend voorbeeld van. De ene na de andere leerkracht was in staat om oude angsten uit de rugzak te kieperen en grenzen te verleggen. Een puur staaltje van menselijke kracht en waardigheid ondersteund door een meer dan fantastische groep. Elk van die leerkrachten zal op 1 september vrijer naar de klas kunnen stappen. Ik wil alle deelnemers via deze weg bedanken voor hun overgave, leerbereidheid, speelsheid, groepsvorming, humor en engagement. Ze hebben van deze opleiding een onvergetelijke gebeurtenis gemaakt. 
Ik laat hieronder enkele deelnemers aan het woord.


Twintig dappere leerkrachten, ouders en directeurs tijdens de zomeropleiding.
  • Een heel waardevolle en intense opleiding. Ik voel innerlijke vernieuwing, zelfvertrouwen en power. (V.J., ouder, coach)
  • Een absolute aanrader om meer bewust voor de klas te staan. (P.D.M., leerkracht secundair)
  • Ik leerde mijn zoontje aarden, ademen en met beide voeten op de grond te staan om beter neen te kunnen zeggen. Het werkt. Hij was er zelf verwonderd over. Ik adem gewoon met hem mee tot hij rustig wordt. (I.H., ouder, docent hogeschool)
  • Als iedereen bereid zou zijn om zo'n opleiding te volgen, zou dat een groot effect hebben op onze opleiding en de manier van lesgeven. (I.H., ouder, docent hogeschool)
  • Ik voel groei door mijn eigen persoonlijke ruimte te bewaren en emoties van anderen buiten me te houden. Ik voel groei in meer aanwezig zijn. Ik voel groei in zelfzorg en zelfliefde. Ik voel meer wat ik echt wil doen. (E.V., ouder, leerkracht, zorgjuf, adjunct-directeur) 
  • De prijs is stevig, maar het is het geld waard. Ik zie het als een investering in mezelf. (E.V., ouder, leerkracht, zorgjuf, adjunct-directeur)
  • Ik had met mijn collega-directeur nog nooit samen een bijscholing gevolgd. Maar als we er voor gaan, doen we het ineens goed met vier volle dagen. Ik vond het een schitterende teambuilding. Blij dat we samen mogen groeien en dit ook mogen delen.(E.V., adjunct-directeur)
4. SAMENWERKING MET ANDERE ORGANISATIES
  • De opleidingen van The New Teaching zijn dit schooljaar opgenomen in het aanbod van het Eeckhoutcentrum en van Vonk en Visie. Je kunt me ook via hen uitnodigen. 
  • De samenwerking met CHANGE, think positive magazine gaat de tweede jaargang in. Op 20 februari 2016 organiseren we onze tweede onderwijsdag. Noteer de datum alvast in je agenda. 
5. MIJN EERSTE INTERVIEWS EN OPROEP

In de loop van de jaren ben ik al verschillende keren geïnterviewd geweest, maar deze zomer heb ik zelf interviews afgenomen van Ilse Demarbaix, directeur, en Nad Druyts, leerkracht. Wat een fijne bezigheid! Ik heb hen laten vertellen over de impact die het volgen van de opleiding van The New Teaching voor hen in hun dagelijkse schoolpraktijk heeft gehad. Het resultaat vind je in het volgende herfstnummer van CHANGE, think positive dat in september verschijnt en in mijn nieuwsbrief.
Het magazine pakt trouwens uit met een nieuwe katern voor onderwijs.
Mijn collega Yves Boone en ik delen een gelijkaardige visie en overleggen regelmatig over op welke manier we inspirerende impulsen kunnen overbrengen naar leerkrachten en directeurs in het veld. We zijn er om hen te ondersteunen en hun werk gemakkelijker te maken. Vanaf september vind je ons terug in de nieuwe katern van CHANGE@school met artikels, interviews en andere rubrieken. 

Met mijn collega Yves op de receptie van het Eeckhoutcentrum.

OPROEP

Schrijven is één van mijn expressieve uitdrukkingen. De interviews schrijven is me zo bevallen dat ik er graag verder zou in groeien. Ken je iemand die op een originele manier met onderwijsvernieuwing bezig is of ben je zelf zo iemand, wens je graag geïnterviewd te worden, laat het me weten. Het zou fijn zijn als ik op deze manier vernieuwers zou kunnen verbinden. 
 
6. NAJAARSACTIVITEITEN 2015


Samtati gaat in september haar vijfde werkjaar in. Volgend jaar is het dus feest! Toen ik Samtati in 2011 oprichtte, gaf ik me drie tot vijf jaar om de organisatie en mijn visie neer te zetten. Mooie ervaringen heb ik ondertussen al opgedaan. Mooie mensen heb ik mogen ontmoeten. Veel dankbaarheid heb ik mogen ontvangen. Veel dankbaarheid heb ik mogen geven. 
Ik hoop in dit werkjaar nog meer personen te mogen bereiken, nog meer inzichten te mogen delen, nog meer getuige te mogen zijn van groei en ontluikend innerlijk meesterschap. Ik hoop dat mijn onderwijsvisie en -toepassingen vele scholen mag bereiken en me in contact brengt met die instanties of personen om krachten te bundelen. Ik hoop en droom ongeremd dat de inhoud van Samtati en The New Teaching een weg mag vinden die mijn stoutste dromen verwerkelijken.
Ik nodig jou uit om je remmingen los te gooien, je emotionele pakketjes te lossen en te laten, je inzicht in wie je bent te onderzoeken, te genieten van je prachtige aard, van je liefdevolle kern en je leefwereld te vernieuwen. 
Welkom op de najaarsactiviteiten van Samtati en The New Teaching! Info en inschrijven is mogelijk door op de link in de kalender te klikken. 


VOLGENS DATUM
September 2015

Zaterdag 5 september 2015 Familieopstellingen Borsbeek 10 tot 17 u
Maandag 7 september 2015 Kennismakingsavond: Opstellingen voor klas,- leer- en opvoedingsproblemen Borsbeek 20-22.30 u
Woensdag 9 september 2015 CHANGE evening – Lezing: De flinterdunne grens tussen school en thuis Herent 19.30-21.30 u
Donderdag 10 september 2015 De Kleine Bron:Familieopstellingen Wilrijk 19.30-22 u
Zaterdag 12 en Zondag 13 september 2015 Je persoonlijke rugzak leegmaken: Groeitraject deel 1/3 Borsbeek 10-17 u
Woensdag 16 september 2015 Ik tel mee! Tieners in balans: Groeitraject deel 1/4 Borsbeek 14-17u
vr 18 september 2015 Open avond voor ZIJNsbeleving Borsbeek 20-22 u
Woensdag 23 september 2015 Oei, ik geef les! Groeitraject voor beginnende leerkrachten deel 1/3 Borsbeek 14-17u
Vr-za 25 en 26 september 2015 Onderwijsbeurs ZUID Eindhoven – Vrijdag 10-17u Zaterdag 9-16u
Woensdag 30 september 2015 Ik tel mee! Tieners in balans: Groeitraject deel 2/4 Borsbeek 14-17u

Oktober 2015

Do-vr 1-2 oktober 2015 Het geheim van de eigenwijze leerkracht en ouder – module 1 Borsbeek 10-17u
Zaterdag 3 oktober 2015 Familieopstellingen Borsbeek 10-17u
Maandag 5 oktober 2015 Dag van de leerkracht: gratis speedcoaching Duffel op afspraak
Zaterdag 10 oktober 2015 Flanders Éducation: De onderwijsbeurs met oog op de toekomst Ranst: Den Boomgaard 9-15u
Maandag 12 oktober 2015 Eekhoutcentrum: Met opstellingen naar de kern van school-,klas- en opvoedingsproblemen Kortrijk – 9-16 u
Woensdag 14 oktober 2015 Ik tel mee! Tieners in balans: Groeitraject deel 3/4 Borsbeek 14-17u
Woensdag 14 oktober 2015 De Kleine Bron – Lezing: Karma in je dagelijks leven Lier 20-22 u
Vrijdag 16 oktober 2015 Open avond voor ZIJNsbeleving Borsbeek 20-22u
Woensdag 21 oktober 2015 Oei, ik geef les! Groeitraject voor beginnende leerkrachten deel 2/3 Borsbeek 14-17u
Donderdag 22 oktober 2015 Kennismakingsavond: Opstellingen voor klas,- leer- en opvoedingsproblemen Borsbeek 20-22.30 u
Zaterdag 24 en zondag 25 oktober 2015 Je persoonlijke rugzak leegmaken: Groeitraject deel 2/3 Borsbeek 10-17 u
Di 27 oktober – Vr 30 oktober 2015 Vonk en Visie: Het geheim van de eigenwijze leerkracht en ouder – module 1 Gent
Woensdag 28 oktober 2015 Ik tel mee! Tieners in balans: Groeitraject deel 4/4 Borsbeek 14-17u

November 2015

ma-do 2-5 november 2015 De meest unieke opleiding voor onderwijs en opvoeding Walem(Mechelen) ma 9 u – do 19 u
Woensdag 11 november 2015 Met onderwijsopstellingen naar de kern van school-, klas- en leerproblemen Borsbeek 10-17u
Donderdag 12 november 2015 De Kleine Bron: Hoe verandert je leven na een overlijden? Een andere kijk op leven en dood Lier 20-22u
Woensdag 18 november 2015 Oei, ik geef les! Groeitraject voor beginnende leerkrachten deel 3/3 Borsbeek 14-17u
Donderdag 19 november 2015 De Kleine Bron: Familieopstellingen Wilrijk 19.30-22.30u
Vrijdag 20 november 2015 Open avond voor ZIJNsbeleving Borsbeek 20-22u

December 2015

Woensdag 2 december 2015 De flinterdunne grens tussen school en thuis Borsbeek 14-20u
Zaterdag 5 en zondag 6 december 2015 Je persoonlijke rugzak leegmaken: Groeitraject deel 3/3 Borsbeek 10-17 u
Woensdag 9 december 2015 Kennismakingsavonden: Opstellingen voor klas- en opvoedingsproblemen Borsbeek 20-22.30 u
Zondag 13 december 2015 Familieopstellingen Borsbeek 10-17u
Vrijdag 18 december 2015 Open avond voor ZIJNsbeleving Borsbeek 20-22u
ma-wo 28-30 december 2015 Eén met jezelf! Zijnsbeleving en familieopstellingen Kasteel Mariagaarde Hoepertingen Maandag 18 u – Woensdag na avondmaal
 
OF PER THEMA

Familieopstellingen
Zaterdag 5 september 2015  10 - 17 u
Donderdag 10 september 2015 19.30 - 22 u
Zaterdag 3 oktober 2015 10 - 17 u
Donderdag 19 november 2015 19.30 - 22.30 u
Zondag 13 december 2015 10 - 17 u
Meer info? Ik schrijf me in.


Kennismakingsavond: Opstellingen voor klas,- leer- en opvoedingsproblemen
Maandag 7 september 2015 20 - 22.30 u
Donderdag 22 oktober 2015 20 - 22.30 u
Woensdag 9 december 2015 20 - 22.30 u
Meer info? Ik schrijf me in.


CHANGE evening – Lezing: De flinterdunne grens tussen school en thuis
Woensdag 9 september 2015 19.30 u - 21.30 u
Meer info? Ik schrijf me in.


Je persoonlijke rugzak leegmaken: Groeitraject  3 weekends
Zaterdag en zondag 12 en 13 september,
24 en 25 oktober, 5 en 6 december 2015 
10 - 17 u
Meer info? Ik schrijf me in.


Ik tel mee! Tieners in balans: Groeitraject Vier woensdagnamiddagen
Woensdag 16 september, 30 september, 14 oktober, 28 oktober 2015 
14 - 17 u
Meer info? Ik schrijf me in.


Open avond voor ZIJNsbeleving
Vrijdag 18 september, 16 oktober, 20 november, 18 december 2015 
20 u - 22 u
Meer info? Ik schrijf me in.


Oei, ik geef les! Groeitraject voor beginnende leerkrachten Drie woensdagnamiddagen
Woensdag 23 september, 21 oktober, 18 november 2015 
14 - 17 u
Meer info? Ik schrijf me in.


Het geheim van de eigenwijze leerkracht en ouder – module 1
Donderdag en vrijdag 1 - 2 oktober 2015 10 - 17 u
Meer info? Ik schrijf me in.


De Kleine Bron – Lezing: Karma in je dagelijks leven
Woensdag 14 oktober 2015 20 - 22 u
Meer info? Ik schrijf me in.


De meest unieke opleiding voor onderwijs en opvoeding
Maandag - donderdag 2 - 5 november 2015
Meer info? Ik schrijf me in.


Met onderwijsopstellingen naar de kern van school-, klas- en leerproblemen
Woensdag 11 november 2015 10 - 17 u
Meer info? Ik schrijf me in!

 
Donderdag 12 november 2015 20 - 22 u
Meer info? Ik schrijf me in!
 
Studiedag: De flinterdunne grens tussen school en thuis
Woensdag 2 december 2015 14 - 20 u
Meer info? Ik schrijf me in!
 
Eén met jezelf! Zijnsbeleving en familieopstellingen
Maandag - Woensdag 28 - 30 december  2015 
Meer info? Ik schrijf me in!

 
7. WEDSTRIJD. 
WIN EEN GRATIS DEELNAME
AAN EEN OPLEIDING VAN THE NEW TEACHING
 
Maak een ludieke foto van De eigenwijze kikker en van jezelf in de klas, in volle actie of samen met je leerlingen en maak kans op een gratis opleiding!
Ik geef één gratis tweedaagse opleiding weg voor 1 en 2 oktober: Het geheim van de eigenwijze leerkracht, directeur en ouder. (waarde € 225)
Uiterste inzenddatum 15 september 2015 met vermelding van naam - e-mail - telefoon - functie - school en titel van de foto. De winnaar van de meest inspirerende foto wordt persoonlijk verwittigd. Je foto wordt gepubliceerd in de nieuwsbrief. Een kans om je werk en je school in de kijker te zetten.
 
8. EINDWERK OVER THE NEW TEACHING
Mijn hartje sprong op toen ik het eindwerk van Yasodhara Romero Fernandes in mijn brievenbus vond. Ze heeft haar werk gewijd aan mijn boek De eigenwijze kikker en de opleidingen die ze bij The New Teaching heeft gevolgd en de impact die ze hadden op haar dagelijkse klaspraktijk als zangleerkracht. Het doet me wat om delen van mijn boek als quotes en referenties aan te treffen in haar werk. 'Heb ik dat zo gezegd? Is eigenlijk wel mooi', denk ik dan. Ik hou ook wel van haar wervelende stijl. Nagels met koppen slaat ze als ze de inzichten vergelijkt met de wat er op school en in de lerarenopleiding gebeurt. En dan de vreugde als ze de inzichten uit The New Teaching toepast bij haar leerlingen en hoe ze hun zangtalent veel beter durven aanboren. Ik ken dit en weet dat het werkt. Dank je wel Yasodhara dat je het zo uitgebreid hebt getest en geëxperimenteerd. Dank je ook om in je werk je spontane zelf te zijn. Je bent er helemaal 'jij' in. Zo mooi. 
Het is de tweede keer dat iemand een werk maakt over The New Teaching. Dat er nog mogen volgen. 
 
9. EEN KLEINE HERINNERING

Voor het geval je het zou vergeten zijn,
Voor het geval dat je dacht dat het anders was,
Voor het geval dat je het nooit geweten hebt...
Er is niets dat je niet kunt hebben.
Er is niets dat je niet kunt doen.
Er is niets dat je niet kunt zijn.
OK?

Vrij vertaald uit Notes from the Universe, een boekje dat me blijft inspireren met humor en wijsheidsherinneringen. I love it!
 


 
Graag tot binnenkort.
Breng gerust vrienden en andere geïnteresseerden mee.

 
Expert in The New Teaching
Spreker, Systemisch opsteller
Auteur van 'De nacht van ons leven' &
'De eigenwijze kikker
Stichter en be-ziel-ster van Samtati

info@samtati.com
www.samtati.com

015 31 54 81
0493 247 547
Samtati op facebook    Hilde Van Bulck op facebook
Copyright © 2015 Samtati bvba, All rights reserved.
Dit is de inspiratiemail van The New Teaching - www.the-new-teaching.com.

Mijn contactgegevens zijn:
Samtati bvba
Gasstraat 19
Duffel 2570
Belgium

 

Blijf op de hoogte

Online
Via de nieuwsbrief

wij respecteren uw privacy