Verrijk je personeel - Van angst naar vertrouwen in de klas - Foto's van Change@school & Edushock

Samtati, Duffel (B)

03/03/2016

Trefwoorden: Hilde Van Bulck, schoolproblemen, tieners, Godfried De Groe

 
Inspirerende projecten en opleidingen voor onderwijs en opvoeding.
Wordt deze email niet correct weergegeven? Bekijk hem online
Samtati

VERRIJK JE PERSONEEL
VAN ANGST NAAR VERTROUWEN IN DE KLAS

FOTO'S CHANGE@school Day & Edushock
Maart 2016 door Hilde Van Bulck
INHOUD

1. Verrijk je personeel
2. 30 maart: Een overvloed aan oplossingen voor schoolproblemen
3. 4 t.e.m. 7 april: De meest unieke opleiding voor onderwijs en opvoeding: Het geheim van de eigenwijze leraar, directeur en ouder
4. Artikel 'Van angst naar vertrouwen in de klas' (Pure Child)
5. Edushock intiem - voor directeurs
6. Visuele terugblik op Edushock van 24 februari
7. Visuele terugblik op CHANGE@school day van 20 februari
 
1. VERRIJK JE PERSONEEL
 
Beste directeur,

Het is pas gisteren dat ik dit nieuws te horen kreeg. Een school liet me weten dat het statistisch zo was dat er dit jaar in het tweede jaar veel minder moeilijkheden met leerlingen waren dan andere jaren, uitgezonderd in de twee bvl-klassen. Hoe kwam dat? In het begin van het jaar hebben alle klassen een halve dag opleiding in 'tieners in balans' gekregen, behalve die twee bvl-klassen. Dat is het effect als je iemand - leerling, leerkracht - ouder of directeur - leert wat aanwezig zijn in jezelf is. Aanwezig zijn in jezelf geeft veel meer innerlijke rust, zelfrespect en respect voor de anderen, meer eigenwaarde, meer concentratie enz..., een recept waar elke klas deugd aan heeft. De leerkrachten die zich hierin bekwamen kunnen veel meer bereiken dan ze anders kunnen.
Als directeur kun je veel doen om je personeel te ondersteunen. In de vierdaagse opleiding die ik tijdens de paasvakantie geef, reiken je leerkrachten stap voor stap naar hun innerlijke rijkdom. Ze verdiepen hun aanwezig-zijn op een manier dat je het onmiddellijk merkt als je hen terugziet. Ze stromen, ze zijn gemotiveerd, ze willen er voor gaan, ze willen hun collega's betrekken en ze gaan creatief aan de slag in de klas. Leerkrachten die zich innerlijke rijk voelen, verrijken de reputatie van je school, ze verrijken de inhoud van hun lessen en de contacten in de leraarskamer. Kortom zo'n opleiding is de opleidingsinspanning meer dan de moeite waard. De opleiding valt in de paasvakantie. Je hoeft hen dus niet vrij te roosteren. Gun je team deze unieke opleiding en geniet zelf mee van de resultaten. Je mag uiteraard zelf ook komen meedoen.

Ik kijk er naar uit om je team te mogen ontmoeten

Hilde

 
EEN BAANBREKENDE METHODE VOOR SCHOOLPROBLEMATIEKEN

WOENSDAG 30 MAART 
VAN 10 TOT ONGEVEER 17.30 U
IN KONINGSTEEN TE KAPELLE-OP-DEN-BOS

Het is ondertussen een feit. Toen ik enkele jaren geleden met opstellingen voor school- en opvoedingsproblemen begon, keek men me raar aan. Geen enkele directeur die ik erover aansprak had al over opstellingen gehoord. Op de onderwijsdag van CHANGE was er nu ,enkele jaren later, veel belangstelling voor en werden er vele vragen gesteld. Er was zelf een vertegenwoordigster van de lerarenopleiding aanwezig. Mijn grote droom opstellingenwerk in de hogescholen te mogen aanbieden wordt zeker nog gerealiseerd. Dat zou pas een doorbraak zijn. Op 30 maart organiseer ik opnieuw een volledige dag voor vraagstukken in verband met leren, lesgeven, directeur zijn, en opvoeden. Net zoals op 11 november 2015 hoop ik licht te kunnen werpen op schijnbaar moeilijke situaties. Waag je kans en breng je collega's mee. Op het einde van de dag gaat iedereen opgelucht naar huis. 
  • Ervaar je als leraar wel eens dat werken op school soms veel energie vraagt?
  • Vraag je je af waarom leerlingen de regels soms simpelweg negeren?
  • Zoek je naar meer motivatie in je klas?
  • Voel je je eerder een buitenstaander in de leraarskamer of in de vakwerkgroep en weet je niet hoe je ermee kunt omgaan?
  • ... dan is deze opstellingendag misschien iets voor jou.
Lees meer
Aarzel niet te lang en reserveer tijdi. Ik schrijf me graag in
 
 
VAN 4 TOT EN MET 7 APRIL
IN KONINGSTEEN TE KAPELLE-OP-DEN-BOS

Inspirerend en motiverend lesgeven vanuit het lichaamsbewustzijn. Je leert stevig met twee voeten op de grond les te geven of ouder te zijn, leermotivatie te bevorderen en het ZIJNswiel toe te passen. De snelle resultaten zullen je verrassen. Wil jij ook het geheim kennen om je eigen-wijsheid als leerkracht, directeur of ouder in te zetten? Wil jij ook resultaten behalen zoals in het boek De eigenwijze kikker - Het geheim van lesgeven en opvoeden beschreven of zelfs nog beter?
Meer lezen?
Wees zeker van je plaats en reserveer tijdig. Ik schrijf me graag in!       
+ GRATIS: DE EIGENWIJZE KIKKER


Mevr. Ellen Vanduynslager, adjunct-directeur en leerkracht, nam samen met de directeur van de school deel aan de vierdaagse opleiding.

4. ARTIKEL
 
Pure Child is een kosteloos tweemaandelijks digitaal magazine dat een integrale opvoedkundige visie op het kind promoot. Niet enkel informatief, maar ook interactief met vele tips en doe-momenten (muziek, filmpjes en interviews op Youtube, downloads, kortingsbonnen, …). 

Pure Child - 10 februari 2016 door Hilde Van Bulck
 
5. EDUSHOCK INTIEM - VOOR DIRECTEURS
    DINSDAG 19 APRIL
    19.30 U TOT 22 U
    IN HET BOLWERK TE EDEGEM
 
Edushock Intiem biedt het platform voor intieme avonden voor schooldirecteurs om in een gezellige en unieke omgeving samen te praten en ideeën uit te wisselen over hoe systemisch werk inzichten kan aanreiken voor het beleid van de school, een groter engagement voor het personeel en een betere stroming bij de leerlingen. Op dinsdag 19 april mag ik de gastvrouw zijn van de tweede Edushock intiem. Noteer alvast de datum. Je hoort er binnenkort meer over.
 
6. VISUELE TERUGBLIK OP EDUSCHOCK

Het Edushock Leerfestival was een trekpleister voor onderwijsprofessionals die met hun verhelderende inzichten hun steentje willen bijdragen aan scholen waarin onze kinderen zich goed kunnen voelen. Ik heb vele enthousiaste reacties gehoord.

Er was ook veel belangstelling voor het systemisch werk dat een overvloed aan opstellingen kan bieden voor de problemen waar het onderwijs mee te kampen heeft. Het valt me op dat er een mentaliteitswijzing plaats gevonden heeft in vergelijking met enkele jaren geleden. Daar ben ik uiteraard erg blij om omdat opstellingen problemen die onoplosbaar lijken, helder maken tot grote opluchting van alle betrokken partijen.

 
7. VISUELE TERUGBLIK OP DE CHANGE@school DAY 
 
De onderwijsdag gonsde van de inspiratie en van de blije mensen in een vrolijke omgeving. Hoe komt dat? Het is simpel. We brachten een programma dat mensen naar binnen brengt, naar hun hart, naar hun zelfvertrouwen. Wat ze hoorden en zagen, gaf hen hoop en de moed om verder te gaan. Ze voelden zich niet alleen in hun zoektocht. Je zou kunnen zeggen dat ze zich rijker voelden.

Ik wil graag mijn dankbaarheid uiten aan de deelnemers van mijn opleidingen. Ze zijn massaal naar de CHANGE@school Day gekomen.

Met dank aan de attentvolle Godfried De Groe voor de mooie foto's.


Met levenslustige groet
 
Expert in THE NEW TEACHING
Spreker, Systemisch opsteller
Auteur van 'De nacht van ons leven'
Auteur van 'De eigenwijze kikker' 
Stichter en be-ziel-ster van Samtati

info@the-new-teaching.com
www.the-new-teaching.com
015 31 54 81
0493 247 547
Samtati op facebook    Hilde Van Bulck op facebook
Copyright © 2016 Samtati bvba, All rights reserved.
Dit is de inspiratiemail van The New Teaching - www.the-new-teaching.com.

Mijn contactgegevens zijn:
Samtati bvba
Gasstraat 19
Duffel 2570
Belgium

Blijf op de hoogte

Online
Via de nieuwsbrief

wij respecteren uw privacy