Mindfulness & Mind/Body nieuws

Instituut voor aandacht & Mindfulness (Heusden, B)

03/03/2008

Nieuwsbrief

Art of living - Mindfulness - Mind/Body Medicine
Een nieuwe maandelijkse nieuwsbrief met ‘sleutels tot optimisme’, ‘boosters voor eigenwaarde’, ‘tips voor gezonde levensstijl’, ‘positieve attitude’, ‘conflicthantering ‘en ‘wetenschappelijke weetjes’ uit de gezondheidszorg. U ontvangt deze brief één maal via INImail en u kunt zich daarvoor onderaan inschrijven.
EEN POSITIEVE ATTITUDE

Je attitude bepaalt hoe jij naar het leven kijkt. Het is als een bril die je opzet. Het trainen van positieve attitudes kan je helpen om beter om te gaan met moeilijkheden in je leven.
Attitude is een training. Je kan leren om het glas te zien als “halfvol” in plaats van “half leeg”.
Misschien is de belangrijkste attitude ‘optimisme’. Een optimist herkadert gemakkelijk en relativeert zichzelf en zijn problemen. Hij neemt ook verantwoordelijkheid voor zichzelf en dramatiseert en veralgemeent niet. Optimisme is geassocieerd met een versterkt immuunsysteem en is een positieve voorspeller van de duur van kanker remissie. Seligman en anderen hebben al uitgebreid beschreven hoe optimisme iets is dat je kan leren.

Hier volgen een aantal ‘optimisme’ tips:

Je mentale focus.

Wij die in de concentratiekampen hebben geleefd, weten dat men alles kan afnemen van de mens behalve één iets – het vermogen om je attitude te kiezen in gelijk welke omstandigheid.
Victor Frankl

Er zijn altijd 2 aspecten aan elke gebeurtenis of situatie in ons leven: de situatie zelf en onze interpretatie van de situatie. Waarom niet focussen op wat wel goed is in een situatie of aan jezelf eerder dan wat niet goed is. Deze beweging gaf aanleiding tot de positieve psychologie. Een inleiding daarvan vind je in het boek: ‘Mindfulness, een pad van vrijheid’ van Dr. David Dewulf.

Dankbaarheid

Tel je zegeningen, niet je kruisen,
Tel je vrienden, niet je vijanden.


In de mindfulness training wordt aan de deelnemers gevraagd in week 4 iedere avond 10 dingen op te sommen waarvoor ze dankbaar zijn. Dit kan weerstand oproepen in het begin, maar al snel merkt men een attitude shift: appreciatie voor kleine alledaagse dingen.
Dit is de manier waarop de grote Zen meester Ban verlichting bereikte.  Op een dag terwijl hij op het marktplein liep, overhoorde hij een gesprek tussen een slager en zijn klant.  “Geef me het beste stukje vlees dat je hebt” zei de klant.  “Elk stukje vlees dat ik heb is het beste”: antwoordde de slager.  “Er is hier geen enkel stukje vlees dat niet het beste is”.  Toen Ban dat hoorde, werd hij verlicht – hij besefte dat elk moment in het leven, net zoals elk stukje vlees, iets omvatte om dankbaar voor te zijn.

 
KALENDER

Meer informatie over deze programma’s kunt u terugvinden op www.aandacht.be

Kennismaken met mindfulness  Antwerpen , Gent  of Leuven. Contact maken met het hier en nu: de kracht van aandacht. Stress en stressreactie: een aandachtgerichte benadering. Inzicht in de interactie tussen geest en lichaam: de opbouw van angst. Meer info... 
Mindfulness stille meditatie 2 dagen te Gent. Je kan kiezen voor 1 of 2 dagen. Het 8-voudige pad van vrijheid wordt toegelicht. Literatuur: Mindfulness, een pad van vrijheid. David Dewulf. Meer info...  
 
 
WETENSCHAP
In deze rubriek brengen we interessante wetenschappelijke bevindingen die van nut kunnen zijn in het dagelijkse leven. Soms worden onderzoek rond mindfulness gedeeld en soms focussen we op algemene gezondheid zoals in deze brief. 
Magere melk drinken na een sport inspanning bevordert de rehydratatie en het herstel beter dan water of isotone sportdrankjes. Dit blijkt uit een studie verschenen in de Britisch Journal of Nutrition.  Melk beschermt het lichaam tot viermaal langer tegen uitdroging dan water of sportdranken. Melk is niet alleen rijk aan natrium, kalium en andere vitale zouten die het lichaam verliest door transpiratie maar bovendien zorgen de vetten en eiwitten in melk er voor dat vocht het lichaam minder snel verlaat. Je lichaam blijft dus beter en langer gerehydrateerd. 
Een mobiele telefoon naast je bed kan leiden tot slaapproblemen en hoofdpijn. Dit toonde een recent onderzoek met 71 mensen. Het inslapen vraagt meer tijd en er wordt minder diep geslapen. De proefpersonen leken ook meer sombere gevoelens te ervaren bij het opstaan. De boodschap is dus duidelijk: zet je gsm uit bij het slapen gaan of leg je gsm in de ruimte naast jou. 
 
Inschrijven | Uitschrijven
Maandelijkse nieuwsbrief met inspiratie uit de positieve psychologie, Tao, Zen, Mindfulness, Life coaching, cognitieve wetenschap en life management.
www.aandacht.be

Blijf op de hoogte

Online
Via de nieuwsbrief

wij respecteren uw privacy